O MBSR

kurs MBSR

MBSR – co to takiego?

MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) to program redukcji stresu oparty na uważności. Został stworzony pod koniec lat 70 XX wieku przez Jona Kabat-Zinna, który postanowił połączyć tradycyjne techniki medytacyjne i ruchowe ze współczesną wiedzą psychologiczną i wykorzystać je w pracy z osobami doświadczającymi skutków przewlekłego stresu (w tym stanów lękowych czy chronicznego bólu).

Od momentu uruchomienia kierowanej przez Kabat-Zinna Kliniki Redukcji Stresu przy klinice uniwersyteckiej w Worcester (Massachusetts, USA), program MBSR zdobywał coraz większą popularność w wielu klinikach i szpitalach w Stanach Zjednoczonych oraz w Europie skutecznie wspierając proces zdrowienia pacjentów.

Obecnie z jego dobrodziejstw korzystają najczęściej ludzie zdrowi, przytłoczeni nadmiernym tempem życia, zmagający się z przewlekłym zmęczeniem, frustracją, wypaleniem zawodowym i somatycznymi skutkami stresu. Stosuje się go także w edukacji (od przedszkoli po uczelnie wyższe), w więziennictwie, w szkoleniach biznesowych, w programach zapobiegania nawrotom depresji w nurcie behawioralno-poznawczym (MBCT) i w wielu innych obszarach.

„Czujemy się tak, jakbyśmy wchodzili na nowe terytorium, którego do tej pory nie znaliśmy albo którego istnienie jedynie niejasno podejrzewaliśmy; jest w tym obszarze prawdziwe źródło pozytywnej energii koniecznej do zrozumienia samego siebie i zdrowienia. Co więcej, łatwo tam dotrzeć. Ścieżką jest nasze własne ciało, umysł i oddech.” (Jon Kabat-Zinn, Życie – piękna katastrofa)

Jak wygląda kurs?

Tradycyjny program ma formę 8-tygodniowych warsztatów prowadzonych przez certyfikowanego nauczyciela, które obejmują spotkania grupowe i własną praktykę w domu skoncentrowaną wokół trzech formalnych ćwiczeń: skanowania ciała (ćwiczenia uważności na bodźce z ciała), prostego zestawu pozycji jogi (ćwiczenia uważnego ruchu) oraz medytacji siedzącej (ćwiczenia uważności na oddech, myśli, emocje itp). Uczestnikom proponuje się także tzw. ćwiczenia nieformalne, które pozwalają zastosować postawę mindfulness we wszystkich sytuacjach codziennego życia. W rezultacie prowadzi to do życia bardziej świadomego, w lepszym kontakcie ze swoim ciałem i umysłem.

Skuteczność programu

Wyniki badań naukowych prowadzonych nad programem (por. np. meta-analiza Grossman, Niemann, Schmidt i Walach, Mindfulness-based stress reduction and health benefits, 2004) wskazują m.in. na:

  • odczuwalną poprawę jakości życia jego uczestników,
  • zmianę nawykowych zachowań,
  • poprawę koncentracji,
  • zwiększenie pewności siebie,
  • lepsze rozumienie samych siebie,
  • wzrost poziomu odpowiedzialności za własne życie.

 

UWAGA:
Program MBSR może być prowadzony jedynie przez certyfikowanych nauczycieli posiadających stosowne przygotowanie i uprawnienia. Zanim zaczniesz kurs, zapytaj prowadzącego o certyfikat uprawniający do jego prowadzenia. Każdy nauczyciel MBSR prowadzi swój kurs wg ujednoliconego programu oraz jednakowych standardów obowiązujących na całym świecie. Warsztaty i szkolenia dotyczące uważności (mindfulness), nie spełniające tych wymagań, nie mogą być określane jako „kurs MBSR”.